Podle analytického nástroje Google Trends vyhledávají Češi na internetu v souvislosti se slovem „wellness" nejčastěji slovo „hotel". Nejčastěji vyhledávají slovo „wellness" obyvatelé jižní a jihovýchodní Moravy a také Karlovarského kraje. Pod průměrem se naopak drží severovýchod Čech. Vyhledávání slova lázně pak v průběhu stejného časového období spíše stagnuje. K jakým závěrům nás mohou tyto trendy vést? Naznačují krizi, kterou prošlo lázeňství a stále větší oblibu proaktivní péče o zdraví.
Je na tom okolní svět stejně jako my?
Po celém světě funguje více než 80 000 wellness či spa zařízení. Ta nejnovější vznikají v Asii, Číně, Indonésii a dalších asijských zemích. Jejich počet roste zejména díky demografickým změnám a zvyšování aktivního průměrného věku, nicméně tendence růstu počtu zařízení je v současné době klesající. Přesto se jejich obrat počítá v miliardách a počet zaměstnanců wellness průmyslu již překročil jeden milion. Vznikají jak zařízení léčebného charakteru (medical spa), tak zařízení proaktivní péče o zdraví (wellness spa). Stále rostoucí počet zařízení vede ke konkurenci a tvrdému boji o klienty. Tento trend se nevyhýbá ani České republice.
Neexistuje jednotná definice jednotlivých zařízení – wellness, spa nebo léčebné lázně? Dr. Ludmila Vacek, odbornice na problematiku medical a wellness spa vysvětluje: „V globálním měřítku v podstatě existují dvě uznávané kategorie služeb. První z nich zahrnuje tzv. medical spa, kam klienti/pacienti cestují za poskytnutím lékařských služeb, včetně služeb chirurgických a rehabilitace. Druhou kategorii služeb představují tzv. wellness spa, kam klienti míří za relaxací a jejich služby vyhledávají k upevnění zdraví a prevenci onemocnění."
Služby odpovídající posledním světovým trendům v oblasti wellness spa poskytuje v České republice síť hotelů OREA. „V hotelech kombinujeme relaxační a zkrášlující procedury s některými lokálními léčebnými procedurami. Samozřejmostí je lékař a další zdravotnický personál, který na procedury dohlíží. Jako příklad mohu uvést například lokálně jedinečnou suchou plynovou koupel s přírodním, tzv. „Mariiným" plynem (CO2), který vyvěrá v Mariánských lázních a nabízí ji OREA Hotel Monty.", říká Milan Pavelka, marketingový ředitel sítě hotelů OREA.
Kdo u nás využívá wellness spa zařízení?
Většinou jsou to klienti informovaní, kteří si přejí spíše procedury preventivní. Zastoupeny jsou všechny věkové kategorie, ale nejvíce klientů je mezi 30 a 50 lety. 62 % klientely wellness spa tvoří ženy. „Proto hotely OREA nabízí cenově zvýhodněné balíčky wellness pro mladé, rodiny s dětmi či seniory. Část hotelů také organizuje celodenní animační programy pro děti, rodiče tak relaxují a děti se baví," doplňuje Milan Pavelka. „In" jsou preventivní procedury rovněž u lidí, kteří vyznávají filozofii zdravého životního stylu a udržitelného rozvoje.
Klient wellness spa v současné době hledá zejména služby, které ho zbaví stresu (65 %), pomohou mu zlepšit jeho vzhled (51 %) a odstraní degenerativní problémy, mezi které patří například chronické bolesti zad a kloubů (41 %).
Jak vypadá český trh s wellness spa službami?
České léčebné lázně sice mají u nás historickou tradici, ale v důsledku omezeného proplácení lázeňských pobytů státem se stále více musí zaměřovat na komerční klienty – a často tudíž klienty zahraniční, kteří očekávají něco jiného než to, co jim české lázně nabízí. Dr. Vacek k tomu říká: „České lázně jsou vlastně jakýmsi hybridem ve světě wellness a spa služeb: jsou totiž propojením kategorií wellness spa a medical spa, ale tento spojený koncept by nepochybně tvrdě narazil u odborné lékařské komunity."
Trh wellness a medical spa v České republice by se proto měl ubírat stejným směrem jako trh globální, jedině tak se české léčebné lázně dostanou z krize a zákazník bude spokojený. Proto je potřeba vypracovat jasná kritéria a definice pro oba sektory – wellness spa i medical spa. Dále je třeba rozvíjet jejich spolupráci na všech úrovních a propagovat zvláštnosti a specifika regionů, ve kterých se zařízení nachází.
Zdroj: PR, Pavla Krištofová, Phoenix Communication
|
Přihlášení Golf News
Zahájen prodej voucherů 1fee2hráči na sezonu 2025, které umožňují na vybraných hřištích ve vymezeném čase po uhrazení jednoho fee hru dvěma hráčům. S ...
Kontakty
Redakce
Inzerce na www.golfinfo.cz
Inzerce v týdeníku Golf News
Inzerce v časopise Golf
Advertising in Golfinfo.cz in English
Advertising in Golf News in English
GOLF magazine profile in English
Profil časopisu Golf
Profil a ceník Ročenky Golf 2025/26
Profil Hot Travel Revue 2025
Profil Hot Equipment Revue 2025
Profil Hot Wellness Revue 2025
Austerlitz Golf Trophy 20.- 23.5.2025
Czech PGA Tour 2025
World Corporate Golf Challenge
Národní finále 13.8.2025
Kaskáda Golf Trophy 2.-5.10.2025
Grandfinále Czech PGA Tour 2025
CCB, spol. s r. o.
Okružní 19
638 00 Brno
šéfredaktor: Josef Slezák
e-mail: golfinfo@golfinfo.cz
mobil: +420 604 210 053
tel.: +420 545 222 774
RSS Sitemap Tvorba webových stránek Brno - Webservis © 2024. Všechna práva vyhrazena.
Zásady zpracování a ochrany osobních údajů.